Tuesday 25 May 2010

Starbucks’da kahve falı var da Kahve Dünyası’nda niye çay yok?

Starbucks ve Gloria Jeans’in Türkiye’ye gelişi ile yeni bir kültür oluştu ve benzer ortamlar yaratan Türk markaları da ortaya çıktı. Cafe Crown ve Kahve Dünyası sanırım önde gidenleri.
Starbucks’ın Amerika günlerimden beri gönlümde yeri vardır, rahat bir ortam. Laptop’u ile oturup, yazı yazanlar, kitap okuyanlar. Hatta Türkiye’ye döndüğümde franchise almak istedim ancak çok büyük kuruluşlarla ülkelere girdiklerini söylediler. En hoşuma gideni de herhangi birinden gelen bir maile bu kadar detaylı ve önemseyen bir yanıt dönmeleriydi. O dönemde Mısır pazarına girdiklerini ve oradaki gidişata göre Türkiye pazarını deneyeceklerini söyledi yanıtlayan yetkili. Bana kalırsa boşuna beş yıl geç girdiler. Gerçi o kadar rağbet var ki, kalabalıktan gidesim gelmiyor, yarı dolu, daha rahatça oturacağım bir ortam arıyorum. Ama personel eğitimi ve müşteri davranışı hiç fena değil. Geçenlerde çalıştığım şirkete Kahve Sohbetleri’ne geldiler. Benim de dinlemeye giderken elimde kapalı bir kahve falı. Bakar mısınız dedim daha sohbet başlamadan. Orada ikram içecekleri hazırlayan Starbucks görevlisi sohbet sonrası bakarım, kırmam sizi dedi.
Şimdi alakasız gibi görünecek başka bir olaya atlayacağım. Ben hep müşteri tarafındayım ama bir yandan da Müşteri İlişkileri Yönetimi konusunda bilgi artırmaya karar verdim. Kitapçıdan birkaç kitap, Amazon’dan bir-iki yabancı yayın, hemen okumaya giriştim. Aldığım kitaplardan ikisi Prof. Yavuz Odabaşı’nındı. Biri Müşteri İlişkileri Yönetimi, diğeri Müşteri Hizmetleri üzerine. Örnek vaka analizlerinden birinde Starbucks’ı görünce hemen okudum. Yavuz Hoca Starbucks Türkiye’de menüsüne Türk kahvesi koydu, fal da baksa diye yazmış. Bunu okuyunca hemen kendisine yazmalıyım dedim ve yazdım. Sağolsun hemen yanıtladı.
Şimdi gelelim Kahve Dünyası’na. Evime çok yakın geniş bir mekanda dolup taşan bir Kahve Dünyası var. Ben tatlı yemediğimden ya kahve içeceğim, ya da sandviç yemem lazım. Bir gün arkadaşımla oturdum. Biraz da acıkmıştım. Bir sandviç, bir de çay istedim. Çay yokmuş!! Dünya markası Starbucks geldiği ülkeye uygun kahve yapıyor ama Türk firması burada çay içildiğini görmezden geliyor. Ben bir yerde biraz oturacaksam bir kahve bir iki çay içebilirim ama birden fazla kahve pek içemem. Sandviç yedikten sonra bir kürdan istedim, o da yoktu. Ayrıca bunları yok diye ifade eden garsonun tavrı da hoş değildi, yani sanki ben sorduğum veya istediğim için suçluymuşum gibi.. Tahmin edersiniz ki evime çok yakın olsa da Kahve Dünyası’na pek uğramıyorum.

1 comment:

  1. bu kahve dünyasının o kadar saçma bir fiyat politikası vardır ki, kargalar bile güler
    filtre kahve-orta boy-5.00TL, sütlü:5.50
    sütün parasını sizden alırlar utanmadan,
    cappucino-orta boy:4.50 TL
    Şimdi dünyanın hiçbir kahve zincirinde filtre kahvenin cappucinodan pahalı olduğu görülmemiştir.
    Biraz iş bilmemek biraz da türkişi olmak, böyle bir şey olsa gerek

    ReplyDelete